Tuesday 12 November 2013

PEMIMPIN : #MANIFESTO (JANJI ATAU RETORIK) : #SIRI1

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Topik yang akan dibincangkan pada hari ini berkaitan dengan pemimpin, kita fokus kepada kepimpinan kampus. Pada hari ini, kita akan menyentuh isu berkaitan manifesto, adakah ianya janji yang pasti ditunaikan ataupun hanya rekaan mahupun retorik semata-mata.

Sebagai seorang pemimpin, apabila menaburkan janji, wajib bagi nya untuk menunaikan janji dan tidak berdusta atau berbohong. 

Bagaimana dengan Manifesto kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sesi 2012/2013 yang kini telah bergelar sebagai caretakers? Sudah terlaksana? ataupun hanya sebagai kata-kata manis penyeri bicara penambah perasa, raih undi?.

Setiap janji dibuat dan ditabur mestilah datang bersama dengannya suatu bentuk pertanggungjawaban. Yang berjanji seharusnya menawarkan janji yang realistik dan berkeupayaan untuk melunaskan apabila diberikan amanah oleh mahasiswa/i.

Oleh sebab itulah Islam melihat aspek kebertanggungjawaban dan amanah sebagai asas penting yang mendasari makna kepemimpinan. Malah kebertanggungjawaban seorang pemimpin juga dinilai daripada keupayaan melunaskan janji yang dibuat kepada mahasiswa/i. Ini ditegaskan Allah dalam surah al-Isra ayat 34 yang bermaksud: “Dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu pasti dituntut pertanggungjawabannya.”



p/s: Jangan hanya tau berjanji tapi tak melaksanakan janji yang ditabur -_-

No comments:

Post a Comment