Wednesday 13 June 2012

Antara Euro 2012 dan Ratu Cantik



APA beza kejohanan bola sepak negara-negara Eropah atau Euro 2012, berbanding pertandingan Ratu Cantik? Tidak banyak. Mungkin daripada segi tempoh lama, kejohanan bolasepak Euro mengambil masa tiga minggu berbanding Ratu Cantik yang hanya seminggu. Tetapi tidak selama permainan kriket.

Persoalan di atas saya kemukakan kerana kebanyakan kaki bola sudah pun membuat ulang kaji mengenai pasukan dan pemain yang bertanding dalam Euro 2012, bermula Jumaat lalu. Kaki bola yang dimaksudkan itu merangkumi kedua-dua jantina, meskipun kadar kaum adam jauh lebih tinggi berbanding hawa.

Ekoran itu, kaum hawa sering diejek dalam ayat begini: ''Tatkala lelaki menonton permainan, wanita menonton pemain''. Maka berlakulah perdebatan setiap kali musim bolasepak sama ada Euro atau Piala Dunia atau Piala ASEAN. Namun, bagi anda yang sering ke stadium sama ada menyokong pasukan dalam Liga Perdana Malaysia atau menyorak skuad Malaysia, kehadiran penyokong wanita adalah ketara ramai.

Jika dulu lazimnya wanita datang bersama pasangan atau ahli keluarga tetapi kini, mereka datang sendiri dalam gerombolan kawan yang besar. Daripada segi sukan, pertambahan bilangan penyokong wanita adalah bagus, merangkumi aspek komersial iaitu pembelian jersi replika pasukan yang duitnya boleh dipusingkan semula ke dalam kelab.

Fakta bilangan wanita yang ramai meminati bolasepak, masih dipandang enteng oleh lelaki terutama yang tebal sifat chauvinis. Maka berulang kembali ejekan : ''wanita menonton pemain''. Wanita dituduh tidak mengerti pun bagaimana sesuatu format permainan, apa dimaksudkan set-pieces, formasi diamond atau counter-attacking.
 
Tuduhan lebih berat ialah wanita tidak tahu pun senarai pemain negara, kecuali hero-hero peribadi mereka yang bermain dalam kelab di Liga Perdana Inggeris atau Sepanyol. Betapa kekeliruan begitu kronik apabila seorang gadis yang ditemubual dalam radio mengenai Euro 2012 menjawab 'dia menyokong Argentina kerana Lionel Messi bermain untuk Barcelona'.

Bila wanita suka bolasepak kerana pemain, butir-butir perbualan mereka akan berkisar kepada ketampanan dan badan tegap Cristiano Ronaldo (Portugal), Robin van Persie (Belanda) dan Steven Gerrard (England). Ramai lagi sebenarnya. Ini sekadar contoh.

Persepsi ini juga tidak dibantu oleh stesen televisyen sukan yang mengenengahkan pengacara wanita dengan pakaian seksi dan tumpuan perbualan lebih kepada personaliti tampan. Namun kebelakangan ini, terdapat perubahan yang positif. Pengacara wanita tidak ditampilkan sebagai tarikan seks semata-mata dalam program bual bicara bolasepak.

Secara umumnya tuduhan itu semua akan setuju tetapi jangan pandang rendah. Ini kerana makin ramai wanita yang belajar mengenai teknik dan format bolasepak. Mempelajari format bolasepak bukan bermakna hendak melatih isteri menjadi pengurus pasukan suatu hari nanti. Malah, anda patut mendengar pernyataan marah orang rumah saya terhadap pengadil Hong Kong bagi perlawanan Malaysia dan Singapura, Jumaat lepas. Siap dengan perincian dari mula gerakan sehingga bagaimana Khairul Fahmi hilang fokus dan gol penyamaan di minit terakhir perlawanan tetapi jika diulangi pernyataan marahnya di sini, mungkin akan menyebabkan saya digantung oleh FIFA.

Seorang teman memberitahu, dia tidak lokek berkongsi pengetahuan dengan isterinya semasa menonton bola di televisyen. ''Dengan ilmu, isteri saya tidak akan cepat jemu dan boleh menemani saya sehingga tamat perlawanan," itu rasionalnya. Kalau sorak sama tidak mengapa. Kalau suami sokong Liverpool, isteri sokong Manchester United keadaan akan jadi agak sensitif.

Menurut satu kaji selidik firma Repucom terbaru, wanita di Jerman dan Itali kini mewakili hampir 50 peratus daripada keseluruhan penyokong negara tersebut

Malah ia jauh lebih tinggi berbanding England, yang mana Liga Perdananya adalah paling popular di dunia tetapi hanya menerima sekitar 33 peratus sokongan wanita.

Menurut kaji selidik itu, perbezaan angka sokongan itu ada kaitan dengan prestasi lemah England di peringkat antarabangsa tetapi impak ke atas jenama yang dijana oleh England begitu ketara pada jualan baju replika. Dalam konteks ini, England jauh ke depan.

Jadi apa bezanya menonton bolasepak dan pertandingan ratu cantik? Daripada segi penonton, secara kumulatif hampir 5 bilion dijangka menonton Euro sejak Jumaat lepas hingga 1 Julai ini. Setiap perlawanan dianggarkan menarik kira-kira 150 juta penonton di seluruh dunia.

                                                           
Bagi pertandingan ratu cantik pula, ia telah menarik lebih 1 bilion penonton di 190 negara menyaksikan Ratu Angola, Leila Lopes dimahkotakan sebagai Ratu Universe pada tahun lalu.

Sekiranya, lelaki cauvinis berterusan menempelak wanita sebagai 'menonton pemain, bukan permainan bolasepak', apa bezanya lelaki menonton pertandingan ratu cantik? Apakah kerana kaum lelaki menyokong program kebajikan yang diusahakan oleh seseorang peserta ratu cantik atau teruja dengan ayat 'demi keamanan dunia' semata-mata? Tiada beza, kan?

No comments:

Post a Comment